Succesvolle partnerships
Bij Divtag werken we met heel nauw samen met verschillende partijen. Dit noemen we partnerships. Dit kunnen partijen zijn die wij graag helpen als klant, maar ook partijen die ons helpen om onze kwaliteit te waarborgen. We spreken in beide gevallen van een partnership. Dit is voor ons meer dan alleen een samenwerkingsverband, omdat partnerships een soort rode draad door ons bestaan heen zijn geweest.
Liever luisteren?
Wij bestaan inmiddels al 14 jaar en in de beginjaren werkten wij veel samen met reclamebureaus. We waren toen meer bezig met website ontwikkeling en minder met softwareontwikkeling. Dat is tegenwoordig anders, echter was de waarde van partnerships toen al heel duidelijk voor ons. Wat ertoe heeft geleid dat wij graag samenwerkingen aangaan voor de lange termijn. Wij vinden het mooiste aan een partnership dat het intens en intensief is. Dingen kunnen niet altijd goed gaan en er worden fouten gemaakt. Dit is niet erg, want je kunt hier samen van leren en hier ook samen doorheen werken. Dit maakt een partnership op den duur ook weer sterker.
Verschillende partnerships
Wij maken dus onderscheid tussen twee typen partners: klanten en kennispartners. We hebben veel verschillende klanten die voor verschillende werkzaamheden bij ons terecht kunnen. Zo worden we bijvoorbeeld wel eens door andere softwarebedrijven ingezet om hun klanten te helpen, maar worden we ook benaderd door particuliere klanten die onze hulp nodig hebben.
Hiernaast werken wij ook samen met kennispartners. Dit doen we vooral om onze klanten beter te kunnen helpen. Zo hebben we een poos geleden een partnership afgesloten met Quantile, een groep data scientists uit Den Bosch, die enorm goed zijn in het verwerken en analyseren van data en hier mooie modellen voor maken die je kunt toepassen binnen je bedrijf. Zo’n partnership maakt ons als bedrijf weer een stuk sterker. Datzelfde geldt voor hen, omdat zij van ons software development nodig hebben om hun producten te kunnen ontwikkelen.
Totstandkoming partnership
Divtag is aangesloten bij verschillende initiatieven en hier kunnen partnerships onder andere worden geworven. Dit kan gebeuren wanneer wij zelf op zoek gaan naar een samenwerking voor de lange termijn, maar ook andersom.
Je ziet in de wereld van software development en IT steeds meer specialismen ontstaan. Er zijn bedrijven die zich puur alleen richten op een klein stukje van de volledige keten om daar expert in te worden. Of het nu gaat om hosting, om UX of data, het delen van je expertise maakt partnerships zo belangrijk. Dit sluit heel erg aan bij hoe wij bij Divtag zelf graag willen werken. Wij willen ons specialisme in software development blijven ontwikkelen. Buiten onze specialisaties om willen wij zaken waar wij minder goed in zijn, overlaten aan partijen die daar weer expert in zijn. Naast dat de behoefte er moet zijn, vinden wij het ook belangrijk dat er een klik is.
Partnership: Data Platgeslagen
Divtag is medeorganisator van het evenement Data Platgeslagen. Deze samenwerking is ook tot stand gekomen vanuit een partnership tussen kennispartners. Met medeorganisator Berend van het bedrijf Bottomlines kwamen wij tot het besef dat data nog steeds een heel technisch verhaal is en niet iedereen weet wat je hier allemaal wel niet mee kan. Hieruit kwam dus een evenement voort waarbij we ondernemers lieten vertellen hoe zij data gebruikten binnen hun organisatie. Dit was een succes en we merken nog steeds dat hier veel behoefte aan is.
Valkuilen en tips partnerships
Zoals eerder beschreven, kunnen partnerships niet altijd vlekkeloos lopen. Het is te vergelijken met een relatie: je wilt niet altijd beiden dezelfde dingen en hier moet je samen uit komen. Je moet op één lijn zitten samen. Wanneer er iets fout gaat, moet je hierover kunnen praten en een middenweg kunnen vinden. Als een samenwerking stroef verloopt, moet je jezelf afvragen of de samenwerking het waard is en of deze meerwaarde levert voor jou als partij of voor de klant. Je staat hierbij voor een keuze: de band sterker maken of op zoek gaan naar een andere partij. Een goede band hebben en opbouwen is vaak ook iets waar je mee bezig blijft. Wanneer je samen een klant blij kunt maken, komen daar ook weer mooie dingen uit. Net als een olievlek die zich uitbreidt.