In dit interviewt gaan we het hebben over de verschillende aspecten van het runnen van een online platform. We nemen een kijkje in de voordelen tot de uitdagingen tijdens dit interview. Ook zullen we kijken naar wat er komt kijken bij het starten en onderhouden van een online winkel. Arno Klerks is een expert op het gebied van het ontwikkelen van online platformen. Hij zal ons inzicht geven in deze wereld en ons voorzien van waardevolle tips en advies. Of je nu een ondernemer bent die overweegt om een online winkel te starten of gewoon geïnteresseerd bent in de wereld van e-commerce. Dit interview zal je zeker interesseren.
Liever luisteren?
De samenwerking met Divtag
Arno vertelt dat zijn eerste kennismaking met Divtag was via Jonathan, de oprichter van Divtag en tevens Arno’s huidige compagnon. Destijds was Arno eigenaar van een motorzaak en Jonathan begon net voor zichzelf. Arno vroeg hem om de software die hij had gebouwd te professionaliseren en dat was het begin van hun samenwerking.
Online platform: Motorparts-online.com
Arno Klerks is een Nederlandse ondernemer die al sinds zijn 22e actief is als ondernemer. Woonachtig in het prachtige Drunen met zijn vrouw en twee kinderen. Hij runt samen met zijn compagnon verschillende softwarebedrijven, waaronder een online platform voor motorfietsonderdelen genaamd Motorparts-online.com. In de Divtag Podcast, gehost door Nick, vertelt Arno over zijn eerste kennismaking met Divtag.
De start van een online platform
Arno legt uit dat hij in 2000 begon met het verkopen van zijn eigen onderdelen, maar pas in 2007 begon met het verkopen van onderdelen van andere handelaren. Dit was dus eigenlijk een online platform waar vraag en aanbod bij elkaar kwamen. Arno was een van de eersten die dit deed en het was destijds nog niet zo algemeen, maar inmiddels wel.
Arno investeerde veel tijd en energie in het platform en bouwde een steeds grotere voorraad op. Toen hij in 2009 begon met professionaliseren konden de handelaren ook zelf hun onderdelen invoeren, waardoor het aantal points of entry steeg en het platform kon gaan schalen.
Het platform, Motorparts-online, heeft een customer support die verantwoordelijk is voor het goed laten verlopen van alle orders. De rest van het systeem is zo geautomatiseerd mogelijk, waarbij repeterende stappen door software worden ondervangen. Arno en zijn compagnon runnen verschillende softwarebedrijven vanuit Drunen en Divtag is voor hen de softwarepartij die hun software bouwt, onderhoudt en verder uitbreidt.
Conlusie
Arno’s verhaal laat zien hoe belangrijk het is om te blijven investeren in je bedrijf en te blijven innoveren. Hij begon als een motorzaak, maar wist met zijn online platform voor motorfietsonderdelen een markt te creëren die destijds nog niet bestond. Dankzij zijn doorzettingsvermogen en innovatieve ideeën wist hij zijn bedrijf te laten groeien en uit te bouwen tot verschillende softwarebedrijven. Zijn verhaal inspireert om te blijven investeren in je bedrijf en te blijven zoeken naar nieuwe kansen en mogelijkheden.
De voordelen van een online platform volgens Arno:
Kostenbesparing: je kunt marketingkosten en ontwikkelingskosten delen, in plaats van dat iedereen zijn eigen online shop heeft.
Gezamenlijk beheer: je kunt gezamenlijk klanten, user experience, betaalmogelijkheden, veiligheid en cybersecurity regelen.
Uitbreidingsmogelijkheden: door samen te werken kun je kosten delen en zo de mogelijkheid hebben om uit te breiden, vergelijkbaar met het delen van een winkelpand.
Opsomming van de uitdagingen van een online platform volgens Arno:
Bijblijven in de snel veranderende wereld van e-commerce
Zorgen voor een goede mobiele ervaring voor klanten
Snelle opvolging en verzending van verkochte producten om te voldoen aan klantverwachtingen
Behandelen van vragen van klanten en snel handelen om producten te verzenden.
Hier zijn de drie tips van Arno:
Denk in lange termijn en niet in korte termijn als je een online platform laat ontwikkelen.
Als je een idee hebt voor een online platform, neem dan contact op met Arno’s bedrijf voor hulp bij het opzetten of beheren ervan.
Tot slot
In het interview met Arno hebben we veel geleerd over de wereld van online platforms. Arno deelt zijn kennis en ervaringen over de voordelen en uitdagingen van een online platform, evenals handige tips voor mensen die eraan denken om er een te ontwikkelen. Zijn inzichten over de lange termijnvisie, win-win situaties en het belang van goede software en samenwerkingen zijn zeker nuttig voor iedereen die deze stap overweegt. Al met al was het een informatief en inspirerend interview dat ons veel te denken geeft over de mogelijkheden van een online platform.
Heb je onze voorgaande podcastafleveringen nog niet beluisterd?
Op deze website ("divtag.nl”) gebruikt DivTag (“wij”) verschillende cookies. In deze Cookieverklaring staat wat cookies zijn, wat ze doen en welke cookies wij gebruiken bij DivTag.
Als deze Cookieverklaring verwijst naar “computers”, dan wordt verwezen naar computers, smartphones, tablets en alle andere apparaten met toegang tot internet. Deze Cookieverklaring kunnen wij van tijd tot tijd wijzigen. Bijvoorbeeld als er nieuwe partnerwebsites aangesloten worden of als er een wijziging in de wet plaatsvindt. Wij adviseren u daarom om deze pagina regelmatig te bekijken als u DivTag bezoekt.
Wat zijn cookies?
Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van divtag.nl wordt meegestuurd en door uw browser op de harde schrijf van uw computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden.
Ik weiger
Indien u kiest voor "ik weiger" worden alleen functionele en geanonimiseerde cookies geladen. DivTag houdt zich in alle gevallen aan de voorschriften van de Wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Cookies
Functionele cookies
Functionele cookies zijn momenteel nodig om een website te laten werken. Een voorbeeld van een functionele cookie is het opslaan van de producten die de bezoeker in het winkelmandje plaatst. Ook als je ‘ingelogd blijven’ aanvinkt bij het inloggen, worden cookies geplaatst. Bij een later bezoek word je dan automatisch ingelogd, wat voor veel gebruikers erg prettig werkt. Deze voorbeelden vallen in de categorie functionele cookies. Voor het plaatsen van functionele cookies hoef je volgens de wet geen toestemming te vragen.
Analytische cookies
Analytische cookies leggen vast hoe onze bezoekers de Website gebruiken. Met deze informatie kan het gebruik van de Website worden geanalyseerd en kunnen rapporten en statistieken worden gegenereerd.
DivTag maakt gebruik van Google Analytics. Indien u ervoor kiest om niet akkoord met de cookies te gaan wordt Google Analytics geanonimiseerd gebruikt.
Tracking-cookies
Tracking-cookies, ook wel marketingcookies, zijn cookies die binnen een domein (website) of over verschillende domeinen (websites) gebruikt worden om surfgedrag van de bezoekers vast te leggen. Hiermee kunnen uiteindelijk gerichte aanbiedingen gedaan worden. Voor het bijhouden van persoonsgerichte gegevens is toestemming vereist. DivTag maak geen gebruik van Tracking-cookies voor het bijhouden van persoonsgerichte gegevens.
Google Analytics
Via divtag.nl worden cookies geplaatst van het Amerikaanse bedrijf Google, als deel van de “Analytics”-dienst. Wij gebruiken deze dienst om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers divtag.nl gebruiken. Google zal deze informatie slechts aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover derden de informatie namens Google verwerken. Wij hebben hier geen invloed op.
Het overzicht van alle cookies die wij plaatsen via divtag.nl vindt u onderaan de pagina.
Het weigeren en verwijderen van cookies/cookiehistorie
Als je hebt gekozen voor 'ik weiger', maar hiervoor wel de cookies hebt geaccepteerd dan worden deze cookies vanaf dat moment niet meer geplaatst. Als je ook je cookiehistorie wilt verwijderen, dan kan dat voor de verschillende browsers op de hieronder omschreven manier. Daarnaast kunt u veel cookies individueel of collectief weigeren via deze website.
Cookies verwijderen in Chrome:
Klik op de 3 puntjes, rechtsboven. Klik op Geschiedenis > Geschiedenis > Browsegegevens wissen.
In het menu 'Browsegegevens wissen' heb je bovenin de optie om browsegegevens te wissen vanaf het eerste gebruik tot en met alleen het laatste uur. Daaronder kies je welke items je wilt wissen. Vink in elk geval 'Cookies en andere site- en plug-ingegevens' aan.
Druk op de knop 'Browsegegevens wissen'.
Cookies verwijderen in Safari:
Open Safari en ga naar Safari > Voorkeuren > Privacy > Bewaarde cookies en gegevens verwijderen > Beheer websitegegevens > Verwijder alles.
Cookies verwijderen in Firefox:
Klik op de 3 streepjes rechtsboven, klik op Opties > Privacy > Individuele cookies verwijderen.
Klik op 'Alle verwijderen'.
Cookies verwijderen in Microsoft Edge:
Klik op de 3 puntjes rechtsboven > Instellingen. Klik onder 'Browsegegevens wissen' de optie 'Kies wat u wilt wissen'.
Selecteer de cookies (voorgeselecteerd) > Druk op de knop 'Wissen'.
Cookies verwijderen in Internet Explorer:
Klik op het tandwiel rechtsboven > kies Internetopties > tab Algemeen. Klik onder 'Browsegeschiedenis' op 'Verwijderen'.
Wil je niet alles verwijderen? Vink dan in ieder geval 'Cookies en Websitegegevens' aan en klik op 'Verwijderen'.